HBO-bachelor Management

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 259,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Management

De bacheloropleiding HBO Management van LOI Hogeschool is een brede en praktijkgerichte opleiding. Je leert bijvoorbeeld over leidinggeven, communicatie, procesmanagement, innovatiemanagement en strategisch management. Met de minor specialiseer je je... Lees meer

De bacheloropleiding HBO Management van LOI Hogeschool is een brede en praktijkgerichte opleiding. Je leert bijvoorbeeld over leidinggeven, communicatie, procesmanagement, innovatiemanagement en strategisch management. Met de minor specialiseer je je in een onderwerp naar keuze. Tijdens de opleiding maak je regelmatig praktijkopdrachten. Vaak kan dit in je eigen werkomgeving, dat scheelt veel tijd! Je behaalt met deze HBO-opleiding Management een wettelijk erkend HBO-bachelorgetuigschrift.

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Behaal een erkend bachelorgetuigschrift
  • Inclusief vakliteratuur
  • Praktijkgerichte opleiding
  • Kies uit verschillende minoren

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Management

  • Directe koppeling met de praktijk.
  • Inclusief alle benodigde vakliteratuur
  • Brede bacheloropleiding met keuze uit acht minors.
  • Train je vaardigheden tijdens de contactdagen.
  • Inclusief praktijkopdrachten die de organisatie helpen verbeteren.

Flexibel thuis studeren past heel goed bij mij!

Shoelaisia Doelare
Student HBO-bachelor Management - specialisatie HRM


Lees het interview

Management is een unieke combinatie van denk- en mensenwerk en in het zakenleven anno nu staat één begrip centraal: snelheid. Belangrijke beslissingen moeten in minuten worden genomen, koersen moeten regelmatig worden bijgesteld en personeel moet optimaal gemotiveerd blijven. In zo'n klimaat staat of valt een onderneming met de kwaliteit van zijn management. De HBO-bachelor Management (BA) van LOI Hogeschool bereidt je perfect voor op een uitdagende functie als manager.

Je volgt in deze opleiding een programma dat naadloos aansluit op de beroepspraktijk. Je verdiept je o.a. in de ‘zachte’ kant van management. Zo is er veel aandacht voor leidinggeven en het aansturen en motiveren van medewerkers. Sociale en communicatieve vaardigheden staan hierbij centraal. In de loop van de hoofdfase specialiseer je je door het volgen van een minor naar keuze. Hiermee richt je je op het werkveld waarin je aan de slag wil. Zo ben je straks perfect voorbereid op de praktijk.

Tijdens de opleiding voer je regelmatig gerichte praktijkopdrachten uit. Dit garandeert een optimale verbinding tussen theorie en praktijk, waardoor jij je als professional effectief ontwikkelt. Je kunt de praktijkopdrachten meestal uitvoeren binnen je eigen organisatie. En dat biedt voordelen! Zo profiteert de organisatie van de adviezen en bedrijfskundige inzichten die uit de opdrachten volgen. Naast de praktijkopdrachten is er ook een praktijkperiode in de opleiding opgenomen.

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De HBO-bachelor Management is bestemd voor professionals met ambitie die zich willen ontwikkelen tot manager. Denk aan leidinggevenden, teamleiders of coördinatoren die willen doorgroeien op HBO-niveau. Na afronding ben je klaar voor een veelzijdige en verantwoordelijke functie als manager.

Je volgt deze opleiding via flexibel deeltijdonderwijs. Deeltijdopleidingen zijn bij uitstek geschikt voor volwassenen die een opleiding willen volgen naast een baan.

Taken en verantwoordelijkheden
Van managers wordt nogal wat verwacht. Je moet leidinggevende kwaliteiten hebben, communicatief sterk en vakinhoudelijk geïnformeerd zijn. Daarnaast moet je bedrijfskundig en strategisch inzicht hebben, besluitvaardig en doelgericht zijn en dat allemaal gecombineerd met sociale vaardigheden. De dagelijkse bezigheden van een manager zijn dan ook heel divers. Het uitzetten van de koers van de afdeling, het succesvol uitvoeren van het beleid, vergaderen en overleggen met mensen binnen en buiten het bedrijf, het uitvoeren van het personeelsbeleid, werknemers motiveren; het behoort allemaal tot het takenpakket.

Arbeidsmarktperspectieven
Tijdens de opleiding komen alle aspecten van het managementvak aan bod, van leiding geven tot het nemen van strategische beslissingen. Na afronding van deze opleiding ben je dan ook klaar voor een interessante en uitdagende functie als manager. Goede managers zijn overal nodig. Een klein, persoonlijk bedrijf waar ze een echte people manager nodig hebben of een internationaal bedrijf waar ze op een decisionmaker zitten te wachten: de mogelijkheden op de arbeidsmarkt zijn legio.

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Toelating met een kort HBO-programma

Ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je ook tot een HBO-bacheloropleiding of Associate degree worden toegelaten op basis van een kort HBO-programma van LOI Hogeschool. Ieder kort HBO-programma geeft recht op toelating. Wel kunnen er aanvullende (wettelijke) toelatingsvoorwaarden van toepassing zijn.

We raden we je aan om te kiezen voor een kort HBO-programma dat modules omvat uit de bachelor of Associate degree die je wilt volgen. Je behaalt dan niet alleen een waardevol diploma, maar kunt bij doorstroming vaak meteen vrijstelling aanvragen voor de inhoudelijk overeenkomende module(s).

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Inhoud van de opleiding

Gratis proefles

  • Maak kennis met studeren bij de LOI.
  • Bekijk een hoofdstuk uit het lesmateriaal.
  • Ontdek de online leeromgeving.
Vraag de proefles aan

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Management

De bacheloropleiding HBO Management biedt een compleet programma dat perfect aansluit op de dagelijkse praktijk van het managementvak. In het eerste jaar leg je een brede basis met onderwerpen als communicatie, bedrijfseconomie, recht, middle management en proces- en kwaliteitsmanagement. In de hoofdfase verdiep je je verder in leidinggeven, organiseren en strategisch denken, met modules over onder meer HRM, arbeidsrecht, marketing en innovatiemanagement. Je sluit deze fase af met een minor die past bij jouw ambities, zoals Internationaal management, HRM, Duurzaamheid of Digitale transformatie. Gedurende de hele opleiding werk je aan praktijkopdrachten die je vaak uitvoert binnen je eigen werkomgeving. Zo lever je direct waarde voor je organisatie en pas je wat je leert meteen toe. Ook ontwikkel je je onderzoeksvaardigheden stapsgewijs, zodat je goed voorbereid bent op je afstudeeronderzoek in de laatste fase van de opleiding. Daarmee zet je de kroon op je studie én bouw je verder aan een stevige basis voor jouw loopbaan als manager.

Inclusief vakliteratuur

De benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen. Wel gaan we ervan uit dat je bij het examen van de betreffende modules beschikt over een actuele wettenbundel. Is dit (nog) niet het geval? Houd dan rekening met extra kosten voor de aanschaf hiervan.

Bij deze opleiding horen een aantal contactdagen. De contactdagen horen bij de modules Leidinggeven en Effectief management. Tijdens deze dagen wordt intensief gewerkt aan het ontwikkelen van vaardigheden.

De contactdagen zijn bovendien een mooie gelegenheid om je medestudenten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen!

De contactdagen vinden twee à drie keer per jaar plaats. Aan het bijwonen van deze dagen zijn geen extra kosten verbonden.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Management bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Stage en werkplek

De beroepspraktijk speelt een belangrijke rol in deze opleiding. Zo ontstaat een zeer effectieve manier van leren én bereid je je optimaal voor op je toekomstige functie.

Daarnaast omvat de opleiding een praktijkleerperiode (stage). Tijdens deze periode werk je aan de ontwikkeling of versterking van je competenties. Dit doe je in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkzaam bent.

Om praktijkervaring op te doen, moet je op dat moment dus beschikken over een geschikte werkplek.

Wat is een geschikte werkplek?

Werk je al in een voor de opleiding relevante werkomgeving? Of biedt je werkgever je de mogelijkheid om op een geschikte afdeling praktijkervaring op te doen? Dan kun je de praktijkperiode hier volbrengen.

Heb je geen relevante werkplek? Dan zul je voor het doorlopen van de praktijkperiode op zoek moeten naar een aparte werkplek.

Of je werksituatie de noodzakelijke praktijkervaring voor de door jou gekozen studie kan leveren, wordt beoordeeld door docenten van LOI Hogeschool.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Oriëntatie bedrijfseconomie

    Je hebt na de afronding van deze module inzicht in de basisbegrippen uit de bedrijfseconomie. Je bent na afronding in staat onderscheid te maken in verschillende soorten kosten en het opstellen van de balans en resultatenrekening van een organisatie. Je kunt kostprijzen opstellen en je hebt kennis van de financiering van een organisatie.

  • Inleiding recht

    Deze module Inleiding recht, een belangrijk onderdeel van de opleiding, biedt basiskennis en inzicht in de beginselen van het recht en legt daarmee een fundament voor het verdere verloop van de studie. In de module maak je kennis met de verschillende functies van het recht, de rechtsbronnen, de rechtsgebieden van het Nederlandse recht en belangrijke beginselen van het Nederlandse recht. 

  • Communicatie

    In deze module staat basiskennis en -vaardigheden over communicatie in organisaties centraal. Diverse aspecten van (zakelijke) communicatie en de manier waarop diverse communicatiemiddelen en -methodes in organisaties toegepast kunnen worden, komen aan bod. Ook wordt aandacht besteed aan communicatie met verschillende doelgroepen binnen en van de organisatie. Daarnaast wordt ingegaan op specifieke vormen van communicatie, zoals corporate communicatie, marketingcommunicatie, imago, identiteit en media.

  • Praktijkintegratie Inleiding management

    In een praktijkintegratiemodule pas je theorie in een praktische context toe. Je werkt aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en van specifieke beroepscompetenties. Daarbij pas je ook een aantal onderzoeksvaardigheden toe. De opdracht in deze PIM is gericht op het schrijven van een rapportage over verschillende aspecten van het gebruik van sociale media en internet door een organisatie. Met behulp van de gestructureerde aanpak van de desk research bekijk je de financiële, juridische, management- en communicatieaspecten die samenhangen met dit managementprobleem op operationeel/tactisch niveau. Je werkt de opdracht bij voorkeur uit in een concrete praktijksituatie, waarbij je specifiek werkt aan de volgende competenties:

    • beroepscompetenties: verantwoord handelen, communiceren, professioneel handelen
    • algemene competenties: kennis en inzicht, toepassen kennis en inzicht
    • onderzoeksvaardigheden: planmatige aanpak hanteren, informatie zoeken, standaardmethoden kiezen en toepassen, rapportage schrijven en reflecteren.

    Hiermee sluit de praktijkintegratiemodule aan bij de programmaleeruitkomst: De professional toont inzicht in de managementrollen van een middelgrote tot grote (non-)profitorganisatie en de daarbij behorende (leidinggevende) kennis en vaardigheden op tactisch niveau. De professional gebruikt de volgende kennis en vaardigheden: effectief mondeling en schriftelijk communiceren, basis juridische vaardigheden, beheersing van de basisbegrippen en werking van het Nederlands rechtsstelsel, kennis van kosten en waardebegrippen, berekening van diverse kostensoorten, basiskennis van communicatietheorie en vaardigheden om de persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin gewerkt wordt of gaat worden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Middle management

    Deze module is voor de professional die kennis wil maken met de principes van middle management. Het hoofddoel van de module is het verwerven van basiskennis op het gebied van (middle) management; managementrollen in relatie tot de functionele gebieden van een organisatie.

  • Proces- en kwaliteitsmanagement

    De module biedt een eerste kennismaking met processen in organisaties. Welke soorten processen worden onderscheiden, hoe worden die geanalyseerd en schematisch weergeven? Daarnaast wordt aangegeven hoe processen verbeterd kunnen worden. Hier komen verschillende kwaliteitsmodellen aan de orde, de functie van een kwaliteitshandboek en de uitvoering en beoordeling van een kwaliteitssysteem.

  • Inleiding ICT/informatiemanagement

    In deze module staan basiskennis en inzicht in de inzet van IT-systemen in organisaties en het informatiemanagement centraal. Naast diverse bedrijfsinformatiesystemen komen ook beslissingsondersteunende systemen aan bod. Ook gaat de module in op hardware en software, telecommunicatie en netwerken en systeemontwikkelmethoden. Ontwikkelingen op het gebied van commerciële IT-oplossingen ontbreken uiteraard niet. Daarnaast komen beveiliging en ethische problemen aan de orde. Deze onderwerpen worden vanuit een business-perspectief bekeken.

  • Praktijkintegratie Opzetten nieuw businessmodel

    De opdracht is gericht op het opstellen van een businessmodel voor een nieuw product of een nieuwe dienst in een bestaande organisatie (intrapreneurship) of voor een nieuwe start-up (entrepreneurship). De opdracht wordt uitgewerkt voor de eigen organisatie (intrapreneurship), voor een eigen idee (entrepreneurship) of voor een idee voor een organisatie waar op internet voldoende informatie over te vinden is. Er wordt specifiek gewerkt aan de volgende competenties: het verbreden van uw bedrijfskundige kennis en het versterken van de onderzoeksvaardigheden.

    Onder Bijeenkomsten en examens zijn twee verplichte opdrachten opgenomen. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Of er wordt een beroepsopdracht ingebracht en na goedkeuring wordt deze nogmaals ingezonden als Praktijkopdracht Definitief.
    • Of alle stappen van de praktijkopdracht worden doorlopen dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Humanresourcesmanagement

    De module behandelt het grote belang van de mens als productiefactor en geeft kennis van en inzicht in de mogelijkheden om het menselijk kapitaal optimaal te benutten en de strategische, tactische en operationele keuzes hierbij. In deze module worden het plannen en beheersen van personeelsstromen, motiveren en sturen en het ontwikkelen van mens en organisatie besproken. 

  • Cultuur en ontwerp van organisaties

    Het hoofddoel van de module is kennis krijgen van en inzicht geven in organisatietheorieën, principes en modellen die betrekking hebben op organisatieontwerp en organisatiecultuur, evenals de interne en externe factoren waardoor deze beïnvloed worden. Daarnaast leert de student aan de hand van voorbeelden of een situatieschets een aantal modellen toe te passen.

  • Interculturele communicatie

    Doel van de module is dat je je vanuit theoretische context kan (ver)plaatsen in interculturele situaties en relaties; door bewustwording van de Europese geschiedenis en cultuurvorming en het belang van communicatie in interculturele relaties.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in.
    • Je doorloopt de volledige module inclusief de daarbij behorende afronding.

     

  • Verandermanagement

    De module behandelt de complexiteit van verandermanagement, geeft aan welke mogelijkheden er zijn om organisaties te (helpen) sturen om optimaal in te spelen op die veranderingen en veerkrachtiger te zijn.

  • Arbeidsrecht

    In de module Arbeidsrecht verwerft de beginnende juridisch professional kennis en inzicht van het Nederlandse arbeidsrecht in brede zin. Na afronding van deze module heb je kennis en vaardigheden opgedaan die gericht zijn op de sollicitatiefase en de regels waarmee je te maken krijgt als een werknemer in een onderneming werkt, zoals het arbeidsovereenkomstenrecht, het ontslagrecht, het medezeggenschapsrecht, het cao-recht en het stakingsrecht. De beginnende juridische professional kan na afronding van deze module de verschillende soorten overeenkomsten van werk van elkaar onderscheiden en heeft inzicht in de uitzonderingen op het arbeidsrecht die gelden voor de verschillende flexibele arbeidsrelaties en kan deze toepassen. Na het volgen van deze module kun je in een eenvoudige en complexere casus aangeven of, en zo ja, op welke wijze het arbeidsrecht hierbij van toepassing is en dit toepassen.

  • Praktijkintegratie Cultuur en ontwerp

    Het doel is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren
    • is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Financiering

    Het hoofddoel van de module is dat je na afloop van de module de basisbegrippen van financiering kan omschrijven en berekeningen kan maken die van belang zijn bij het vaststellen van een financieringsbehoefte, het afwegen van een financieringsvorm en het berekenen van financieringskosten. Daarnaast is je na afronding van de module in staat om berekeningen en analyses te maken van de financiële situatie van een organisatie, teneinde jaarrekeningen te kunnen beoordelen en gedeeltelijk op te stellen.

  • Operations management

    Het hoofddoel is het bijbrengen van kennis en begrip van operations management. Operationele processen komen aan de orde en hoe deze ontworpen, aangestuurd en verbeterd kunnen worden, aan de hand van zaken zoals capaciteitsplanning, voorraadbeheer en supply chain management. Daarnaast worden verschillende technieken t.a.v. het managen van operations behandeld en de toepassing daarvan.

  • Marketing A1

    Het vak marketing is zeer dynamisch door een economie die constant in beweging is. Door informatietechnologie (internet en social media), onlinemarketing en sterke concurrentie is er steeds meer sprake van klantgericht ondernemen. De doelstelling van deze module is het bieden van een brede basis in het vakgebied marketing.

    Er wordt een brede inleiding in het vakgebied marketing gegeven, onderwerpen zijn:

    • marketingconcept, marketingplanning en marketingstrategie
    • marketingorganisatie
    • macro- en meso-omgeving
    • marktonderzoek
    • marktsegmentatie
    • marketinginstrumenten: product, prijs, plaats en promotie
    • onlinemarketing.
  • Business information management

    Het hoofddoel van de module is verdiepende kennis en inzicht te geven in het vakgebied informatiemanagement. Specifiek gaat het hierbij om de aansturing van processen, mensen en middelen die zich bevinden op het snijvlak van het informatiesysteem en de organisatie of business.

  • Innovatiemanagement

    Het hoofddoel van de module is verdiepende kennis en inzicht te geven in het vakgebied innovatiemanagement.

  • Praktijkintegratie Organiseren

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module: 

    • kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een advies te schrijven om een managementinnovatie in te voeren
    • is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Leidinggeven

    Als leidinggevende heb je inzicht nodig in verschillende principes van leidinggeven. Het gaat daarbij zowel om het leiding geven aan personen als om het aansturen van processen. Ook de positie/rol van leidinggevende en de eigen persoonlijkheid van de leidinggevende komen aan bod. Tevens is er aandacht voor het leidinggeven in specifieke vormen van organisaties, zoals in een project- en/of een matrixorganisatie. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tenslotte komen het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend- en ondernemend leiderschap aan bod.

     

  • Mvo en ethiek

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P's (people, planet, profit) een belangrijke rol. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Strategisch management

    Deze module gaat in op de vraag hoe organisaties hun doelen willen bereiken. Na een inleiding over wat strategie is, gaat de module in op strategie in verschillende contexten: grote bedrijven, maar ook kleine bedrijven en non-profitorganisaties. Het formuleren van een strategie komt aan bod, maar ook het maken van een keuze uit de verschillende strategische opties die een organisatie heeft.

  • Arbeids- en organisatiegedrag

    Een manager moet inzicht hebben in wat andere mensen bezighoudt en drijft binnen organisaties. Het hoofddoel van de module is daarom kennis en begrip bij te brengen op gebied van arbeids- en organisatiegedrag, alsmede de toepassing daarvan. 

  • Transformationeel leiderschap

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen op gebied van leiderschap en transformationeel leiderschap in het bijzonder. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Praktijkintegratie Leiderschap en management

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden  geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren;
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Duurzame inzetbaarheid

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties in het midden- en kleinbedrijf en eenheden (business units) van grotere private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met duurzame inzetbaarheid of facetten daarvan: werkvermogen, vitaliteit en/of employability voor verschillende generaties die op de werkvloer aanwezig zijn. Professionals die de inhoudelijke basis van hun functie willen versterken of juist toe willen groeien naar een HR functie. Dit kan zowel zijn als adviseur binnen een organisatie, als een meer beleidsmatige rol in de organisatie.

  • Fase 3 – Event management
  • Projectmanagement

    Het hoofddoel van de module is de professional de competenties te geven een project met een realistische mate van organisatorische complexiteit, adequaat te plannen en te organiseren als fundament voor een adequate uitvoering en management van dit project.

  • Customer loyalty engagement

    Het hoofddoel van de module is dat de marketingprofessional de mogelijkheden en middelen leert kennen om een customer loyalty engagement-strategie toe te passen in een organisatie.

  • Event operations

    In deze module leert de student wat er komt kijken bij de organisatie van een evenement. De student leert hoe er na de inititieffase een evenement echt tot stand wordt gebracht en doorloopt de voorbereidingsfase, uitwerkingsfase, uitvoeringsfase en de laatste fase van afwikkeling en evalueren. Vanuit een bestaand concept leert de student een evenement organiseren met een projectteam en gaat dat ook daadwerkelijk echt in de praktijk doen tijdens deze module.

  • Eventmanagement

    Na afronding van de module onderkent de student het maatschappelijke en commerciële belang van leisure-evenementen, en kan hij concepten ontwikkelen voor evenementen waarvoor hij ook de projectorganisatie en een kostencalculatie maakt.

  • Hospitality management

    Als u deze module afsluit, kunt u op basis van onderzoek en gastvrijheidsmodellen (zoals het MoodMakermodel) verbeterpunten of aanvullingen voor een bestaand gastvrijheidsconcept of ontwerp voor een nieuw gastvrijheidsconcept voor een toeristische organisatie beschrijven en/of benoemen. U houdt hierbij rekening met de missie, visie en strategie van die organisatie, en met veranderend consumentengedrag, de gewenste (vrijetijds)beleving van de gast en mogelijke weerstanden binnen de organisatie.

  • Accountmanagement en relatiebeheer

    Het hoofddoel van de module is dat je na afronding van de module kennis heeft van de basisbegrippen in account- en relatiemanagement en zelfstandig commerciële analyses kan uitvoeren (SWOT, DMU, CRM). Daarnaast is je in staat een klantgerichte waardepropositie te presenteren en een verkoopgesprek op te stellen en uit te voeren door middel van een presentatie voor een specifieke account en/of prospect.

  • Fase 3 – Internationaal management
  • Business English B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het externe examen ben je in staat om te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context. De kosten van dit examen zijn voor eigen rekening.

  • Internationaal management

    Het hoofddoel is kennis en begrip bij brengen op gebied van internationaal management, door toepassing van bepaalde analysemodellen. In de module komen zaken aan de orde die van belang zijn om strategische en tactische besluitvorming vanuit een internationaal perspectief overwogen te kunnen nemen.

  • Exportbeleidsplan

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties in het midden- en kleinbedrijf en eenheden (business units) van grotere private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met export. Professionals die de inhoudelijke basis van hun functie willen versterken of juist toe willen groeien naar een functie waarin zij te maken krijgen met de export van producten. Dit kan zowel zijn als manager binnen een organisatie, als (management/intern) consultant of als ondernemer en manager van een eigen organisatie.

  • Fase 3 – HRM
  • Arbeidsrecht - Verdieping

    Met deze module kun je je kennis en inzicht in het Nederlandse Arbeidsrecht in brede zin verdiepen. Ook rechtgebieden die nauw grenzen aan het arbeidsrecht, zoals het sociale zekerheidsrecht komen hierbij aan bod.

    Het doel is da je na het volgen van deze module zelfstandig oplossingen kan bedenken voor juridische vraagstukken (al dan niet met een internationale dimensie) die zich voor kunnen doen op hrm-gebied in een organisatie.

  • Werving, selectie en assessment

    In de module Werving, selectie en assessment krijgt de student kennis en vaardigheden ten aanzien van de verschillende gangbare vormen van werving en selectie, het doel van een assessment in de selectie en de verschillende assessmentonderdelen, en om onderzoeksresultaten te interpreteren en de voorspellende waarde van een assessment te formuleren.

  • Arbo, verzuim en re-integratie

    Het hoofddoel van de module is kennis en begrip bijbrengen op het gebied van arbeids- en gezondheidspsychologie. De professional leert factoren te herkennen die van invloed zijn op welzijn en gezondheid op het werk en leert de werksituatie te bekijken vanuit het perspectief van een optimale afstemming tussen persoon en organisatie.

  • Loopbaanpsychologie

    In de module Loopbaanpsychologie leert de student hoe de loopbaan zich relateert tot ervaringen in het hele leven en krijgt inzicht in de verschillen in loopbaanontwikkeling, fases, stagnatie en loopbaanmanagement van individu en organisatie. De volgende onderwerpen komen aan bod:-kennis van theorieën met betrekking tot motivatie-kennis van de belangrijkste manieren van personeelsbeoordeling en beloning-kennis van de principes van de person-environment fit (de juiste mens op de juiste plaats)-kennis van de verschillende theorieën met betrekking tot leiderschap-kennis m.b.t. aspecten van loopbaanbegeleiding en -ontwikkeling-kennis van de verschillende aspecten van outplacement.

  • Fase 3 – Internationaal officemanagement
  • Zakelijk Duits - niveau B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het examen is de student in staat om in het Duits te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context.

  • Zakelijk Frans - niveau B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het examen is de student in staat om in het Frans te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context.

  • Zakelijk Spaans - niveau B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het examen is je in staat om in het Spaans te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context.

  • Internationaal officemanagement

    Als officemanager trekt u de kar en werkt daarbij samen met collega's in een projectteam. Als projectleider behoudt u overzicht, stuurt de voorbereiding aan en zorgt dat het evenement voor zowel organisatie als bezoekers een interessante dag wordt.
    In het eerste deel van de module leert u de achtergronden van het internationale speelveld en internationaal zakendoen. Cultuur is daarbij een belangrijke factor om rekening mee te houden. De theorie gebruikt u bij de keuze en voorbereiding van een internationaal evenement.
    U gaat als afronding van deze module een internationaal evenement organiseren.

  • Fase 3 – Facility management
  • Oriëntatie facilitymanagement

    De module ‘Oriëntatie facilitymanagement’ gaat over hoe het facility management is georganiseerd. Je leert op welke wijze je - als professional - de organisatie kunt ondersteunen en een bijdrage kunt leveren aan het werk en verblijf van individuen en groepen op het gebied services en huisvesting. Ook komen de gewenste competenties van de facility manager aan bod.

  • Services en gastvrijheid

    Het hoofddoel van de module is dat de student, na afronding, begrippen als klantbeleving, gastvrijheid, interactie tussen de organisatie en (interne) klantpartijen en een bepaalde mate van services als onderscheidende factor (toegevoegde waarde) voor de primaire processen in de organisatie kan begrijpen, hanteren en uitleggen. Verder zal de student kennismaken met gastheerschap en gastvrijheid in dienstverlenende organisaties en de relatie tussen deze thema’s en loyale klanten, tevreden medewerkers en een hoger rendement van organisaties kunnen definiëren en toepassen.

  • Inkoop en leveranciers

    Het verwerven van basiskennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van professioneel inkopen. Aan de orde komen herkennen en inrichten van het inkoopproces, bepalen inkoopstrategieën per categorie, kennis van het selecteren van de gewenste leverancier, contracteren incl. de juridische aspecten daarbij, het bepalen van de gewenste bestelsysteem. Kunnen bepalen van optimale bestelgrootten en weten wat het belang is van voorraad en contractbeheer. Verschillende strategieën en benaderingen om de inkoopfunctie binnen een bedrijf te beoordelen. 

  • Huisvestingsmanagement

    Het doel van deze module is kennis, begrip en vaardigheden bij te brengen op het gebied van huisvestingsmanagement. Aan de orde komen de relatie tussen huisvesting en strategie, en de vertaling daarvan naar beleid, plannen, uitvoering en beheer.

  • Smart workplace

    Je hebt kennis van en inzicht in actuele trends en ontwikkelingen in het inrichten van werkplekken en de manier waarop mensen werken. Je kunt onderbouwd aangeven met welke zaken rekening gehouden moet worden bij het ontwerpen en inrichten van werkplekken met als doel mensen zo goed mogelijk te faciliteren in moderne manieren van werken. De inzet van ICT, een gezonde werkomgeving en duurzaamheid zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. 

  • Fase 3 – Digitale transformatie
  • Digitalisatiemanagement

    Big data, robotisering, AI, IoT en blockchain zijn voorbeelden van disruptieve digitale ontwikkelingen die grote invloed hebben op sectoren, bedrijven, processen, producten en diensten. Deze ontwikkelingen zetten bestaande business modellen onder druk en hebben de potentie in zich om deze zelfs volledig te verdringen. Oude, traditionele manieren van organiseren en zaken doen maken plaats voor nieuwe, die strategisch gebruikmaken van deze technologische ontwikkelingen. In deze module komen de technologische mogelijkheden en hun toepassingsgebieden aan de orde. Daarbij wordt aangegeven hoe deze mogelijkheden ingezet kunnen worden in de organisatie en hoe hier op langere termijn richting aan gegeven kan worden in een digitale strategie.

  • Inleiding cloud computing

    Met deze module verkrijg je basiskennis over en inzicht in cloud computing. Hiermee kun je bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan de implementatie van cloud computing in een organisatie. Nada je de module hebt afgerond, beschik je over basiskennis van cloud computing ten aanzien van toepassing, techniek, invloed op de organisatie en gangbare cloud computing-platforms. Ook ben je dan in staat om op basis hiervan deel te nemen aan implementaties van cloud computing.

    Aan de hand van deze module kun je desgewenst het EXIN-certificaat Cloud Computing Foundation behalen.

  • IT Governance & Management

    De module is gericht op het geven van advies over de inrichting en verbetering van de IT-governance en het IT-management. 

  • IT sourcing en regie

    De rol van IT in de bedrijfsvoering wordt steeds groter. De manier waarop organisaties hun dienstverlening inkopen verandert door steeds nieuwe technologieën die beschikbaar komen en nieuwe modellen die deze technologieën aanbieden. Al deze veranderingen zorgen ervoor dat sourcing en regievoering op de sourcende partijen van groot belang is. In deze module ligt de focus op de IT-sourcingstrategie en regiestructuur voor een change van de informatievoorziening binnen een organisatie. Je leert te adviseren over het procurementproces en het ecosysteem van verschillende serviceproviders.

  • Information risk management

    Organisaties zijn in toenemende mate afhankelijk van betrouwbare informatie. Tegelijkertijd lopen ze met hun informatiesystemen allerhande risico's op ernstige verstoringen. De module Information risk management is gericht op het uitvoeren van een risicoanalyse van een wijziging in een informatiesysteem. Daarnaast is het doel om een overzicht te geven van maatregelen om de relevante risico's te mitigeren teneinde een bepaald beveiligingsniveau te bereiken.

  • IT-criminaliteit en -security

    De module is gericht op de kennis van cybercriminaliteit en de invloed hiervan op de maatschappij, en de relevante cybercriminaliteitswetgeving die tijdig inspeelt op ICT-ontwikkelingen. Ook is er aandacht voor de betekenis van cybersecurity en hoe hiermee om te gaan binnen organisaties.

  • Fase 3 – Duurzaamheid
  • Deep dive duurzaamheid

    Deze module gaat in op de vele aspecten van duurzaamheid. Het start met de aanleiding om duurzamer te leven en werken, zoals klimaatverandering, milieuvervuiling, uitputting van natuurlijke hulpbronnen en het overschrijden van planetaire grenzen. Deze problemen van de lineaire economie hebben geleid tot veel verschillende inzichten en ideeën om de economie anders in te richten. Een scala aan duurzame economische theorieën wordt behandeld, zoals meervoudige waardecreatie, de Tripple Bottom Line (People, Planet, Profit), de Donuteconomie, SDG’s, cradle-to-cradle, de platform- en deeleconomie en nog veel meer. Tot slot worden veel stakeholders gepresenteerd die inmiddels werken aan een duurzamere maatschappij. Dit zijn zowel commerciële stakeholders (van start-up tot multinational) als NGO’s. De module geeft een beeld van de geschiedenis van het duurzaamheidsdenken en de vele toepassingen en uitwerkingen daarvan in organisaties en de maatschappij.

  • Impactvol ondernemen

    Deze module richt zich op impactvol ondernemen in de praktijk. De student krijgt handvatten en stappenplannen voor verschillende afdelingen en disciplines binnen een bedrijf. Het laat zien hoe je waarde en impact genereert door directie, hrm, finance & control, interne communicatie, facilitymanagement en marketing. Ook het belang van integrale verslaggeving komt aan bod. Studenten leren hoe de eigen (fysieke) organisatie kan verduurzamen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leert de student hoe meervoudige waardecreatie uiteindelijk leidt tot andere (en zelfs meer) winst en daarmee continuïteit. De module leert studenten ook hoe zij zelf meer positieve impact voor de maatschappij kunnen creëren.

  • Sociaal ondernemen en steward-ownership

    Deze module richt zich op de sociale kant van ondernemen, waar geld een middel is om de maatschappelijke kant te dienen en niet de voornaamste (of zelfs enige) drijfveer. Het verschil met goede doelen en met ‘reguliere’ (MVO-)bedrijven wordt in deze module uitgelegd.
    Studenten leren ook het begrip ‘steward-ownership’, wat ons bevrijdt van de macht van de aandeelhouder. Bij steward-owned bedrijven staan niet aandeelhouders, maar stewards aan het roer. Stewards zijn zorgdragers: ze zorgen ervoor dat het bedrijf op de lange termijn beter presteert én zijn missie kan waarmaken. En dat werkt: succesvolle bedrijven als Rolex, Carlsberg, TBI en Bosch zijn in handen van stewards. De controlerende zeggenschap die bij aandeelhouderschap hoort, wordt gehouden door ‘stewards’. Stewards hebben als taak om de missie en de continuïteit van de onderneming te dienen. Winst staat ter beschikking aan de onderneming zelf.

  • Transitiemanagement

    Een transitie is een proces van fundamentele en onomkeerbare veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie (van kolen en gas naar hernieuwbare energiebronnen) en de transitie naar een circulaire economie. Volgens hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans hebben we maar liefst tien grote veranderingen nodig, willen de  wereld een beetje leefbaar houden. In deze module leert de student hoe organisaties in de dagelijkse praktijk kunnen anticiperen op transities en dan met name transities die bijdragen aan een duurzame toekomst. De student leert hoe hij zelf en de organisatie actief er aan kunnen werken. Systeemdenken helpt om te gaan met de dynamische complexiteit van transities, vandaar dat deze theorie hier ook een plek krijgt. De student leert om met een ‘systeembril’ naar transities te kijken.

  • Circulaire economie

    Deze module is gericht op allen die in de context van hun beroep te maken (gaan) krijgen met de circulaire economie. Integraal onderdeel daarvan zijn duurzaam ondernemen, duurzaamheid en duurzame businessmodellen. Zeer veel organisaties in allerlei sectoren hebben hiermee te maken, niet in de laatste plaats door wet- en regelgeving op dit vlak. De module biedt hiermee kennis en inzicht in een kennisgebied dat voor veel professionals relevant is. Daarbij worden concrete handvatten aangereikt voor implementatie in de praktijk.

  • Maatschappelijke opgaven

    We staan als samenleving voor complexe maatschappelijke vraagstukken, die om intensieve samenwerking vragen. Denk aan de energietransitie of de transformatie van het sociaal domein. Niemand kan dit alleen. Dit brengt ons in situaties met veel partijen en grote diversiteit. Hoe werk je effectief samen aan maatschappelijke opgaven? Deze module biedt inzichten en handelingsperspectief om gezamenlijk complexe maatschappelijke vraagstukken aan te pakken.
    Hoe gaan we om met een veelheid aan belanghebbenden, rollen en motieven? Hoe groeperen we partijen rond een opgave? Hoe vormen zij een netwerk en komen zij tot gezamenlijke aanpakken? Kortom: hoe werk je betekenisvol samen aan maatschappelijke opgaven?

  • Fase 3 – Artificial intelligence (AI)
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van de compentieontwikkeling van de student. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De student bepaalt zijn leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toont een student aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Verdieping onderzoeksvaardigheden

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties en adviseurs in private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met complexe (maatschappelijke) vraagstukken en die voor oplossingsrichtingen of mogelijke oplossingen design thinking willen inzetten.

    Het hoofddoel van de module is de professional kennis en begrip bij te brengen en ervaring op te laten doen met de designthinkingmethode als denk- en werkwijze voor het komen tot oplossingen voor complexe vraagstukken die er in een organisatie leven. Daarbij leert de professional verschillende methoden toe te passen en op basis van experimenteren voor de organisatie creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken.

  • Afstudeeropdracht (HBO generiek)

    Je bent aan het einde van je studie gekomen. In deze fase van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit en je schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee je het afstudeertraject afrondt.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Oriëntatie bedrijfseconomie

    Je hebt na de afronding van deze module inzicht in de basisbegrippen uit de bedrijfseconomie. Je bent na afronding in staat onderscheid te maken in verschillende soorten kosten en het opstellen van de balans en resultatenrekening van een organisatie. Je kunt kostprijzen opstellen en je hebt kennis van de financiering van een organisatie.

  • Inleiding recht

    Deze module Inleiding recht, een belangrijk onderdeel van de opleiding, biedt basiskennis en inzicht in de beginselen van het recht en legt daarmee een fundament voor het verdere verloop van de studie. In de module maak je kennis met de verschillende functies van het recht, de rechtsbronnen, de rechtsgebieden van het Nederlandse recht en belangrijke beginselen van het Nederlandse recht. 

  • Communicatie

    In deze module staat basiskennis en -vaardigheden over communicatie in organisaties centraal. Diverse aspecten van (zakelijke) communicatie en de manier waarop diverse communicatiemiddelen en -methodes in organisaties toegepast kunnen worden, komen aan bod. Ook wordt aandacht besteed aan communicatie met verschillende doelgroepen binnen en van de organisatie. Daarnaast wordt ingegaan op specifieke vormen van communicatie, zoals corporate communicatie, marketingcommunicatie, imago, identiteit en media.

  • Praktijkintegratie Inleiding management

    In een praktijkintegratiemodule pas je theorie in een praktische context toe. Je werkt aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en van specifieke beroepscompetenties. Daarbij pas je ook een aantal onderzoeksvaardigheden toe. De opdracht in deze PIM is gericht op het schrijven van een rapportage over verschillende aspecten van het gebruik van sociale media en internet door een organisatie. Met behulp van de gestructureerde aanpak van de desk research bekijk je de financiële, juridische, management- en communicatieaspecten die samenhangen met dit managementprobleem op operationeel/tactisch niveau. Je werkt de opdracht bij voorkeur uit in een concrete praktijksituatie, waarbij je specifiek werkt aan de volgende competenties:

    • beroepscompetenties: verantwoord handelen, communiceren, professioneel handelen
    • algemene competenties: kennis en inzicht, toepassen kennis en inzicht
    • onderzoeksvaardigheden: planmatige aanpak hanteren, informatie zoeken, standaardmethoden kiezen en toepassen, rapportage schrijven en reflecteren.

    Hiermee sluit de praktijkintegratiemodule aan bij de programmaleeruitkomst: De professional toont inzicht in de managementrollen van een middelgrote tot grote (non-)profitorganisatie en de daarbij behorende (leidinggevende) kennis en vaardigheden op tactisch niveau. De professional gebruikt de volgende kennis en vaardigheden: effectief mondeling en schriftelijk communiceren, basis juridische vaardigheden, beheersing van de basisbegrippen en werking van het Nederlands rechtsstelsel, kennis van kosten en waardebegrippen, berekening van diverse kostensoorten, basiskennis van communicatietheorie en vaardigheden om de persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin gewerkt wordt of gaat worden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Middle management

    Deze module is voor de professional die kennis wil maken met de principes van middle management. Het hoofddoel van de module is het verwerven van basiskennis op het gebied van (middle) management; managementrollen in relatie tot de functionele gebieden van een organisatie.

  • Proces- en kwaliteitsmanagement

    De module biedt een eerste kennismaking met processen in organisaties. Welke soorten processen worden onderscheiden, hoe worden die geanalyseerd en schematisch weergeven? Daarnaast wordt aangegeven hoe processen verbeterd kunnen worden. Hier komen verschillende kwaliteitsmodellen aan de orde, de functie van een kwaliteitshandboek en de uitvoering en beoordeling van een kwaliteitssysteem.

  • Inleiding ICT/informatiemanagement

    In deze module staan basiskennis en inzicht in de inzet van IT-systemen in organisaties en het informatiemanagement centraal. Naast diverse bedrijfsinformatiesystemen komen ook beslissingsondersteunende systemen aan bod. Ook gaat de module in op hardware en software, telecommunicatie en netwerken en systeemontwikkelmethoden. Ontwikkelingen op het gebied van commerciële IT-oplossingen ontbreken uiteraard niet. Daarnaast komen beveiliging en ethische problemen aan de orde. Deze onderwerpen worden vanuit een business-perspectief bekeken.

  • Praktijkintegratie Opzetten nieuw businessmodel

    De opdracht is gericht op het opstellen van een businessmodel voor een nieuw product of een nieuwe dienst in een bestaande organisatie (intrapreneurship) of voor een nieuwe start-up (entrepreneurship). De opdracht wordt uitgewerkt voor de eigen organisatie (intrapreneurship), voor een eigen idee (entrepreneurship) of voor een idee voor een organisatie waar op internet voldoende informatie over te vinden is. Er wordt specifiek gewerkt aan de volgende competenties: het verbreden van uw bedrijfskundige kennis en het versterken van de onderzoeksvaardigheden.

    Onder Bijeenkomsten en examens zijn twee verplichte opdrachten opgenomen. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Of er wordt een beroepsopdracht ingebracht en na goedkeuring wordt deze nogmaals ingezonden als Praktijkopdracht Definitief.
    • Of alle stappen van de praktijkopdracht worden doorlopen dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Humanresourcesmanagement

    De module behandelt het grote belang van de mens als productiefactor en geeft kennis van en inzicht in de mogelijkheden om het menselijk kapitaal optimaal te benutten en de strategische, tactische en operationele keuzes hierbij. In deze module worden het plannen en beheersen van personeelsstromen, motiveren en sturen en het ontwikkelen van mens en organisatie besproken. 

  • Cultuur en ontwerp van organisaties

    Het hoofddoel van de module is kennis krijgen van en inzicht geven in organisatietheorieën, principes en modellen die betrekking hebben op organisatieontwerp en organisatiecultuur, evenals de interne en externe factoren waardoor deze beïnvloed worden. Daarnaast leert de student aan de hand van voorbeelden of een situatieschets een aantal modellen toe te passen.

  • Interculturele communicatie

    Doel van de module is dat je je vanuit theoretische context kan (ver)plaatsen in interculturele situaties en relaties; door bewustwording van de Europese geschiedenis en cultuurvorming en het belang van communicatie in interculturele relaties.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in.
    • Je doorloopt de volledige module inclusief de daarbij behorende afronding.

     

  • Verandermanagement

    De module behandelt de complexiteit van verandermanagement, geeft aan welke mogelijkheden er zijn om organisaties te (helpen) sturen om optimaal in te spelen op die veranderingen en veerkrachtiger te zijn.

  • Arbeidsrecht

    In de module Arbeidsrecht verwerft de beginnende juridisch professional kennis en inzicht van het Nederlandse arbeidsrecht in brede zin. Na afronding van deze module heb je kennis en vaardigheden opgedaan die gericht zijn op de sollicitatiefase en de regels waarmee je te maken krijgt als een werknemer in een onderneming werkt, zoals het arbeidsovereenkomstenrecht, het ontslagrecht, het medezeggenschapsrecht, het cao-recht en het stakingsrecht. De beginnende juridische professional kan na afronding van deze module de verschillende soorten overeenkomsten van werk van elkaar onderscheiden en heeft inzicht in de uitzonderingen op het arbeidsrecht die gelden voor de verschillende flexibele arbeidsrelaties en kan deze toepassen. Na het volgen van deze module kun je in een eenvoudige en complexere casus aangeven of, en zo ja, op welke wijze het arbeidsrecht hierbij van toepassing is en dit toepassen.

  • Praktijkintegratie Cultuur en ontwerp

    Het doel is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren
    • is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Financiering

    Het hoofddoel van de module is dat je na afloop van de module de basisbegrippen van financiering kan omschrijven en berekeningen kan maken die van belang zijn bij het vaststellen van een financieringsbehoefte, het afwegen van een financieringsvorm en het berekenen van financieringskosten. Daarnaast is je na afronding van de module in staat om berekeningen en analyses te maken van de financiële situatie van een organisatie, teneinde jaarrekeningen te kunnen beoordelen en gedeeltelijk op te stellen.

  • Operations management

    Het hoofddoel is het bijbrengen van kennis en begrip van operations management. Operationele processen komen aan de orde en hoe deze ontworpen, aangestuurd en verbeterd kunnen worden, aan de hand van zaken zoals capaciteitsplanning, voorraadbeheer en supply chain management. Daarnaast worden verschillende technieken t.a.v. het managen van operations behandeld en de toepassing daarvan.

  • Marketing A1

    Het vak marketing is zeer dynamisch door een economie die constant in beweging is. Door informatietechnologie (internet en social media), onlinemarketing en sterke concurrentie is er steeds meer sprake van klantgericht ondernemen. De doelstelling van deze module is het bieden van een brede basis in het vakgebied marketing.

    Er wordt een brede inleiding in het vakgebied marketing gegeven, onderwerpen zijn:

    • marketingconcept, marketingplanning en marketingstrategie
    • marketingorganisatie
    • macro- en meso-omgeving
    • marktonderzoek
    • marktsegmentatie
    • marketinginstrumenten: product, prijs, plaats en promotie
    • onlinemarketing.
  • Business information management

    Het hoofddoel van de module is verdiepende kennis en inzicht te geven in het vakgebied informatiemanagement. Specifiek gaat het hierbij om de aansturing van processen, mensen en middelen die zich bevinden op het snijvlak van het informatiesysteem en de organisatie of business.

  • Innovatiemanagement

    Het hoofddoel van de module is verdiepende kennis en inzicht te geven in het vakgebied innovatiemanagement.

  • Praktijkintegratie Organiseren

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module: 

    • kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een advies te schrijven om een managementinnovatie in te voeren
    • is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Leidinggeven

    Als leidinggevende heb je inzicht nodig in verschillende principes van leidinggeven. Het gaat daarbij zowel om het leiding geven aan personen als om het aansturen van processen. Ook de positie/rol van leidinggevende en de eigen persoonlijkheid van de leidinggevende komen aan bod. Tevens is er aandacht voor het leidinggeven in specifieke vormen van organisaties, zoals in een project- en/of een matrixorganisatie. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tenslotte komen het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend- en ondernemend leiderschap aan bod.

     

  • Mvo en ethiek

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P's (people, planet, profit) een belangrijke rol. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Strategisch management

    Deze module gaat in op de vraag hoe organisaties hun doelen willen bereiken. Na een inleiding over wat strategie is, gaat de module in op strategie in verschillende contexten: grote bedrijven, maar ook kleine bedrijven en non-profitorganisaties. Het formuleren van een strategie komt aan bod, maar ook het maken van een keuze uit de verschillende strategische opties die een organisatie heeft.

  • Arbeids- en organisatiegedrag

    Een manager moet inzicht hebben in wat andere mensen bezighoudt en drijft binnen organisaties. Het hoofddoel van de module is daarom kennis en begrip bij te brengen op gebied van arbeids- en organisatiegedrag, alsmede de toepassing daarvan. 

  • Transformationeel leiderschap

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen op gebied van leiderschap en transformationeel leiderschap in het bijzonder. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Praktijkintegratie Leiderschap en management

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden  geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren;
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Duurzame inzetbaarheid

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties in het midden- en kleinbedrijf en eenheden (business units) van grotere private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met duurzame inzetbaarheid of facetten daarvan: werkvermogen, vitaliteit en/of employability voor verschillende generaties die op de werkvloer aanwezig zijn. Professionals die de inhoudelijke basis van hun functie willen versterken of juist toe willen groeien naar een HR functie. Dit kan zowel zijn als adviseur binnen een organisatie, als een meer beleidsmatige rol in de organisatie.

  • Fase 3 – Event management
  • Projectmanagement

    Het hoofddoel van de module is de professional de competenties te geven een project met een realistische mate van organisatorische complexiteit, adequaat te plannen en te organiseren als fundament voor een adequate uitvoering en management van dit project.

  • Customer loyalty engagement

    Het hoofddoel van de module is dat de marketingprofessional de mogelijkheden en middelen leert kennen om een customer loyalty engagement-strategie toe te passen in een organisatie.

  • Event operations

    In deze module leert de student wat er komt kijken bij de organisatie van een evenement. De student leert hoe er na de inititieffase een evenement echt tot stand wordt gebracht en doorloopt de voorbereidingsfase, uitwerkingsfase, uitvoeringsfase en de laatste fase van afwikkeling en evalueren. Vanuit een bestaand concept leert de student een evenement organiseren met een projectteam en gaat dat ook daadwerkelijk echt in de praktijk doen tijdens deze module.

  • Eventmanagement

    Na afronding van de module onderkent de student het maatschappelijke en commerciële belang van leisure-evenementen, en kan hij concepten ontwikkelen voor evenementen waarvoor hij ook de projectorganisatie en een kostencalculatie maakt.

  • Hospitality management

    Als u deze module afsluit, kunt u op basis van onderzoek en gastvrijheidsmodellen (zoals het MoodMakermodel) verbeterpunten of aanvullingen voor een bestaand gastvrijheidsconcept of ontwerp voor een nieuw gastvrijheidsconcept voor een toeristische organisatie beschrijven en/of benoemen. U houdt hierbij rekening met de missie, visie en strategie van die organisatie, en met veranderend consumentengedrag, de gewenste (vrijetijds)beleving van de gast en mogelijke weerstanden binnen de organisatie.

  • Accountmanagement en relatiebeheer

    Het hoofddoel van de module is dat je na afronding van de module kennis heeft van de basisbegrippen in account- en relatiemanagement en zelfstandig commerciële analyses kan uitvoeren (SWOT, DMU, CRM). Daarnaast is je in staat een klantgerichte waardepropositie te presenteren en een verkoopgesprek op te stellen en uit te voeren door middel van een presentatie voor een specifieke account en/of prospect.

  • Fase 3 – Internationaal management
  • Business English B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het externe examen ben je in staat om te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context. De kosten van dit examen zijn voor eigen rekening.

  • Internationaal management

    Het hoofddoel is kennis en begrip bij brengen op gebied van internationaal management, door toepassing van bepaalde analysemodellen. In de module komen zaken aan de orde die van belang zijn om strategische en tactische besluitvorming vanuit een internationaal perspectief overwogen te kunnen nemen.

  • Exportbeleidsplan

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties in het midden- en kleinbedrijf en eenheden (business units) van grotere private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met export. Professionals die de inhoudelijke basis van hun functie willen versterken of juist toe willen groeien naar een functie waarin zij te maken krijgen met de export van producten. Dit kan zowel zijn als manager binnen een organisatie, als (management/intern) consultant of als ondernemer en manager van een eigen organisatie.

  • Fase 3 – HRM
  • Arbeidsrecht - Verdieping

    Met deze module kun je je kennis en inzicht in het Nederlandse Arbeidsrecht in brede zin verdiepen. Ook rechtgebieden die nauw grenzen aan het arbeidsrecht, zoals het sociale zekerheidsrecht komen hierbij aan bod.

    Het doel is da je na het volgen van deze module zelfstandig oplossingen kan bedenken voor juridische vraagstukken (al dan niet met een internationale dimensie) die zich voor kunnen doen op hrm-gebied in een organisatie.

  • Werving, selectie en assessment

    In de module Werving, selectie en assessment krijgt de student kennis en vaardigheden ten aanzien van de verschillende gangbare vormen van werving en selectie, het doel van een assessment in de selectie en de verschillende assessmentonderdelen, en om onderzoeksresultaten te interpreteren en de voorspellende waarde van een assessment te formuleren.

  • Arbo, verzuim en re-integratie

    Het hoofddoel van de module is kennis en begrip bijbrengen op het gebied van arbeids- en gezondheidspsychologie. De professional leert factoren te herkennen die van invloed zijn op welzijn en gezondheid op het werk en leert de werksituatie te bekijken vanuit het perspectief van een optimale afstemming tussen persoon en organisatie.

  • Loopbaanpsychologie

    In de module Loopbaanpsychologie leert de student hoe de loopbaan zich relateert tot ervaringen in het hele leven en krijgt inzicht in de verschillen in loopbaanontwikkeling, fases, stagnatie en loopbaanmanagement van individu en organisatie. De volgende onderwerpen komen aan bod:-kennis van theorieën met betrekking tot motivatie-kennis van de belangrijkste manieren van personeelsbeoordeling en beloning-kennis van de principes van de person-environment fit (de juiste mens op de juiste plaats)-kennis van de verschillende theorieën met betrekking tot leiderschap-kennis m.b.t. aspecten van loopbaanbegeleiding en -ontwikkeling-kennis van de verschillende aspecten van outplacement.

  • Fase 3 – Internationaal officemanagement
  • Zakelijk Duits - niveau B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het examen is de student in staat om in het Duits te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context.

  • Zakelijk Frans - niveau B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het examen is de student in staat om in het Frans te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context.

  • Zakelijk Spaans - niveau B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het examen is je in staat om in het Spaans te communiceren op ERK-niveau B2 in een zakelijke context.

  • Internationaal officemanagement

    Als officemanager trekt u de kar en werkt daarbij samen met collega's in een projectteam. Als projectleider behoudt u overzicht, stuurt de voorbereiding aan en zorgt dat het evenement voor zowel organisatie als bezoekers een interessante dag wordt.
    In het eerste deel van de module leert u de achtergronden van het internationale speelveld en internationaal zakendoen. Cultuur is daarbij een belangrijke factor om rekening mee te houden. De theorie gebruikt u bij de keuze en voorbereiding van een internationaal evenement.
    U gaat als afronding van deze module een internationaal evenement organiseren.

  • Fase 3 – Facility management
  • Oriëntatie facilitymanagement

    De module ‘Oriëntatie facilitymanagement’ gaat over hoe het facility management is georganiseerd. Je leert op welke wijze je - als professional - de organisatie kunt ondersteunen en een bijdrage kunt leveren aan het werk en verblijf van individuen en groepen op het gebied services en huisvesting. Ook komen de gewenste competenties van de facility manager aan bod.

  • Services en gastvrijheid

    Het hoofddoel van de module is dat de student, na afronding, begrippen als klantbeleving, gastvrijheid, interactie tussen de organisatie en (interne) klantpartijen en een bepaalde mate van services als onderscheidende factor (toegevoegde waarde) voor de primaire processen in de organisatie kan begrijpen, hanteren en uitleggen. Verder zal de student kennismaken met gastheerschap en gastvrijheid in dienstverlenende organisaties en de relatie tussen deze thema’s en loyale klanten, tevreden medewerkers en een hoger rendement van organisaties kunnen definiëren en toepassen.

  • Inkoop en leveranciers

    Het verwerven van basiskennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van professioneel inkopen. Aan de orde komen herkennen en inrichten van het inkoopproces, bepalen inkoopstrategieën per categorie, kennis van het selecteren van de gewenste leverancier, contracteren incl. de juridische aspecten daarbij, het bepalen van de gewenste bestelsysteem. Kunnen bepalen van optimale bestelgrootten en weten wat het belang is van voorraad en contractbeheer. Verschillende strategieën en benaderingen om de inkoopfunctie binnen een bedrijf te beoordelen. 

  • Huisvestingsmanagement

    Het doel van deze module is kennis, begrip en vaardigheden bij te brengen op het gebied van huisvestingsmanagement. Aan de orde komen de relatie tussen huisvesting en strategie, en de vertaling daarvan naar beleid, plannen, uitvoering en beheer.

  • Smart workplace

    Je hebt kennis van en inzicht in actuele trends en ontwikkelingen in het inrichten van werkplekken en de manier waarop mensen werken. Je kunt onderbouwd aangeven met welke zaken rekening gehouden moet worden bij het ontwerpen en inrichten van werkplekken met als doel mensen zo goed mogelijk te faciliteren in moderne manieren van werken. De inzet van ICT, een gezonde werkomgeving en duurzaamheid zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. 

  • Fase 3 – Digitale transformatie
  • Digitalisatiemanagement

    Big data, robotisering, AI, IoT en blockchain zijn voorbeelden van disruptieve digitale ontwikkelingen die grote invloed hebben op sectoren, bedrijven, processen, producten en diensten. Deze ontwikkelingen zetten bestaande business modellen onder druk en hebben de potentie in zich om deze zelfs volledig te verdringen. Oude, traditionele manieren van organiseren en zaken doen maken plaats voor nieuwe, die strategisch gebruikmaken van deze technologische ontwikkelingen. In deze module komen de technologische mogelijkheden en hun toepassingsgebieden aan de orde. Daarbij wordt aangegeven hoe deze mogelijkheden ingezet kunnen worden in de organisatie en hoe hier op langere termijn richting aan gegeven kan worden in een digitale strategie.

  • Inleiding cloud computing

    Met deze module verkrijg je basiskennis over en inzicht in cloud computing. Hiermee kun je bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan de implementatie van cloud computing in een organisatie. Nada je de module hebt afgerond, beschik je over basiskennis van cloud computing ten aanzien van toepassing, techniek, invloed op de organisatie en gangbare cloud computing-platforms. Ook ben je dan in staat om op basis hiervan deel te nemen aan implementaties van cloud computing.

    Aan de hand van deze module kun je desgewenst het EXIN-certificaat Cloud Computing Foundation behalen.

  • IT Governance & Management

    De module is gericht op het geven van advies over de inrichting en verbetering van de IT-governance en het IT-management. 

  • IT sourcing en regie

    De rol van IT in de bedrijfsvoering wordt steeds groter. De manier waarop organisaties hun dienstverlening inkopen verandert door steeds nieuwe technologieën die beschikbaar komen en nieuwe modellen die deze technologieën aanbieden. Al deze veranderingen zorgen ervoor dat sourcing en regievoering op de sourcende partijen van groot belang is. In deze module ligt de focus op de IT-sourcingstrategie en regiestructuur voor een change van de informatievoorziening binnen een organisatie. Je leert te adviseren over het procurementproces en het ecosysteem van verschillende serviceproviders.

  • Information risk management

    Organisaties zijn in toenemende mate afhankelijk van betrouwbare informatie. Tegelijkertijd lopen ze met hun informatiesystemen allerhande risico's op ernstige verstoringen. De module Information risk management is gericht op het uitvoeren van een risicoanalyse van een wijziging in een informatiesysteem. Daarnaast is het doel om een overzicht te geven van maatregelen om de relevante risico's te mitigeren teneinde een bepaald beveiligingsniveau te bereiken.

  • IT-criminaliteit en -security

    De module is gericht op de kennis van cybercriminaliteit en de invloed hiervan op de maatschappij, en de relevante cybercriminaliteitswetgeving die tijdig inspeelt op ICT-ontwikkelingen. Ook is er aandacht voor de betekenis van cybersecurity en hoe hiermee om te gaan binnen organisaties.

  • Fase 3 – Duurzaamheid
  • Deep dive duurzaamheid

    Deze module gaat in op de vele aspecten van duurzaamheid. Het start met de aanleiding om duurzamer te leven en werken, zoals klimaatverandering, milieuvervuiling, uitputting van natuurlijke hulpbronnen en het overschrijden van planetaire grenzen. Deze problemen van de lineaire economie hebben geleid tot veel verschillende inzichten en ideeën om de economie anders in te richten. Een scala aan duurzame economische theorieën wordt behandeld, zoals meervoudige waardecreatie, de Tripple Bottom Line (People, Planet, Profit), de Donuteconomie, SDG’s, cradle-to-cradle, de platform- en deeleconomie en nog veel meer. Tot slot worden veel stakeholders gepresenteerd die inmiddels werken aan een duurzamere maatschappij. Dit zijn zowel commerciële stakeholders (van start-up tot multinational) als NGO’s. De module geeft een beeld van de geschiedenis van het duurzaamheidsdenken en de vele toepassingen en uitwerkingen daarvan in organisaties en de maatschappij.

  • Impactvol ondernemen

    Deze module richt zich op impactvol ondernemen in de praktijk. De student krijgt handvatten en stappenplannen voor verschillende afdelingen en disciplines binnen een bedrijf. Het laat zien hoe je waarde en impact genereert door directie, hrm, finance & control, interne communicatie, facilitymanagement en marketing. Ook het belang van integrale verslaggeving komt aan bod. Studenten leren hoe de eigen (fysieke) organisatie kan verduurzamen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leert de student hoe meervoudige waardecreatie uiteindelijk leidt tot andere (en zelfs meer) winst en daarmee continuïteit. De module leert studenten ook hoe zij zelf meer positieve impact voor de maatschappij kunnen creëren.

  • Sociaal ondernemen en steward-ownership

    Deze module richt zich op de sociale kant van ondernemen, waar geld een middel is om de maatschappelijke kant te dienen en niet de voornaamste (of zelfs enige) drijfveer. Het verschil met goede doelen en met ‘reguliere’ (MVO-)bedrijven wordt in deze module uitgelegd.
    Studenten leren ook het begrip ‘steward-ownership’, wat ons bevrijdt van de macht van de aandeelhouder. Bij steward-owned bedrijven staan niet aandeelhouders, maar stewards aan het roer. Stewards zijn zorgdragers: ze zorgen ervoor dat het bedrijf op de lange termijn beter presteert én zijn missie kan waarmaken. En dat werkt: succesvolle bedrijven als Rolex, Carlsberg, TBI en Bosch zijn in handen van stewards. De controlerende zeggenschap die bij aandeelhouderschap hoort, wordt gehouden door ‘stewards’. Stewards hebben als taak om de missie en de continuïteit van de onderneming te dienen. Winst staat ter beschikking aan de onderneming zelf.

  • Transitiemanagement

    Een transitie is een proces van fundamentele en onomkeerbare veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie (van kolen en gas naar hernieuwbare energiebronnen) en de transitie naar een circulaire economie. Volgens hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans hebben we maar liefst tien grote veranderingen nodig, willen de  wereld een beetje leefbaar houden. In deze module leert de student hoe organisaties in de dagelijkse praktijk kunnen anticiperen op transities en dan met name transities die bijdragen aan een duurzame toekomst. De student leert hoe hij zelf en de organisatie actief er aan kunnen werken. Systeemdenken helpt om te gaan met de dynamische complexiteit van transities, vandaar dat deze theorie hier ook een plek krijgt. De student leert om met een ‘systeembril’ naar transities te kijken.

  • Circulaire economie

    Deze module is gericht op allen die in de context van hun beroep te maken (gaan) krijgen met de circulaire economie. Integraal onderdeel daarvan zijn duurzaam ondernemen, duurzaamheid en duurzame businessmodellen. Zeer veel organisaties in allerlei sectoren hebben hiermee te maken, niet in de laatste plaats door wet- en regelgeving op dit vlak. De module biedt hiermee kennis en inzicht in een kennisgebied dat voor veel professionals relevant is. Daarbij worden concrete handvatten aangereikt voor implementatie in de praktijk.

  • Maatschappelijke opgaven

    We staan als samenleving voor complexe maatschappelijke vraagstukken, die om intensieve samenwerking vragen. Denk aan de energietransitie of de transformatie van het sociaal domein. Niemand kan dit alleen. Dit brengt ons in situaties met veel partijen en grote diversiteit. Hoe werk je effectief samen aan maatschappelijke opgaven? Deze module biedt inzichten en handelingsperspectief om gezamenlijk complexe maatschappelijke vraagstukken aan te pakken.
    Hoe gaan we om met een veelheid aan belanghebbenden, rollen en motieven? Hoe groeperen we partijen rond een opgave? Hoe vormen zij een netwerk en komen zij tot gezamenlijke aanpakken? Kortom: hoe werk je betekenisvol samen aan maatschappelijke opgaven?

  • Fase 3 – Artificial intelligence (AI)
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van de compentieontwikkeling van de student. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De student bepaalt zijn leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toont een student aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Verdieping onderzoeksvaardigheden

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties en adviseurs in private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met complexe (maatschappelijke) vraagstukken en die voor oplossingsrichtingen of mogelijke oplossingen design thinking willen inzetten.

    Het hoofddoel van de module is de professional kennis en begrip bij te brengen en ervaring op te laten doen met de designthinkingmethode als denk- en werkwijze voor het komen tot oplossingen voor complexe vraagstukken die er in een organisatie leven. Daarbij leert de professional verschillende methoden toe te passen en op basis van experimenteren voor de organisatie creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken.

  • Afstudeeropdracht (HBO generiek)

    Je bent aan het einde van je studie gekomen. In deze fase van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit en je schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee je het afstudeertraject afrondt.

Beoordeling tijdens de praktijkperiode

Tijdens de praktijkperiode beoordeelt de docent onder meer het praktijkplan, de functioneringsverslagen en het eindverslag. Ook vindt er telefonisch overleg plaats met zowel jou als student als met je begeleider op de werkplek.

Examens en diploma

Diploma en vervolgopleiding

Je behaalt met deze opleiding een officieel en internationaal erkend HBO-bachelorgetuigschrift. Op grond daarvan mag je de graad Bachelor of Arts (BA) voeren.

De bacheloropleiding HBO Management van LOI Hogeschool heeft het hoogst haalbare kwaliteitsstempel voor hoger onderwijs: de NVAO-accreditatie. De NVAO voert in opdracht van het ministerie van OCW de kwaliteitscontrole in het hoger onderwijs uit. Accreditatie van een opleiding betekent dat de kwaliteit van een opleiding positief is beoordeeld.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 34480.

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Afstuderen

Aan het eind van deze HBO-bacheloropleiding voer je een afstudeeropdracht uit. De finale van je studie! Het spreekt dan ook voor zich dat je daarbij kunt rekenen op intensieve begeleiding van de docenten.

De afstudeeropdracht bestaat uit een combinatie van literatuuronderzoek en praktijkonderzoek. Het is de bedoeling dat de afstudeeropdracht wordt uitgevoerd in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkt.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

Studeren bij LOI Hogeschool, zo werkt het

Examens, portfolio en afstuderen

Elke module wordt afgerond en getoetst, bijvoorbeeld met een (flexibel) examen of een praktijkopdracht. Bovendien leg je tijdens de opleiding een digitaal portfolio aan. De opleiding als geheel wordt afgesloten met een afstudeerfase.

Flexibele examens kunnen iedere werkdag worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Je kunt dus meteen examen doen wanneer je er klaar voor bent, dat scheelt een hoop tijd.

Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Modules afronden met een beroepsproduct

Bij veel modules uit deze opleiding kun je ook kiezen voor afronding met validering van een beroepsproduct. Dat betekent dat je met een product uit je eigen werksituatie aan kunt tonen dat je de leeruitkomst van een module (dat wat je moet weten en kunnen) beheerst. Je hoeft in dat geval geen ander examen te doen of een extra praktijkopdracht uit te voeren. En dat scheelt je veel tijd! Meer informatie hierover vind je tijdens je opleiding in de online leeromgeving LOI Campus.

Portfolio

Je legt vanaf het begin van de opleiding een online portfolio aan, waarin je reflecteert op het leerproces en waarmee je je professionele ontwikkeling aantoont. Het portfolio is te vinden op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 259,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 259,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn