AI: Wat is het en wat kun jij ermee?

Geplaatst op 9-12-2025

Wat is kunstmatige intelligentie?

Laten we beginnen bij de basis. Wat is AI nu eigenlijk? AI draait om het vermogen van een machine om menselijke intelligentie te imiteren. Denk bijvoorbeeld aan leren, redeneren, probleemoplossing, perceptie en taalbegrip. Je kunt onderscheid maken tussen verschillende soorten AI: Narrow AI en General AI.

Narrow AI, ook wel smalle kunstmatige intelligentie genoemd,  is ontworpen voor specifieke taken. Voorbeelden zijn virtuele assistenten zoals Siri of Alexa, maar ook generatieve AI-tools, zoals ChatGPT. General AI gaat een stap verder en kan taken uitvoeren met algemene, mensachtige intelligentie, bijvoorbeeld door problemen op te lossen en zich aan te passen aan nieuwe situaties.

General AI staat nog in de kinderschoenen en is nog volop in ontwikkeling. Hier zul je op de werkvloer dan ook nog niet veel mee te maken hebben. Narrow AI daarentegen wordt al volop gebruikt in verschillende sectoren. Maar ook hier komen er steeds nieuwe toepassingen en worden bestaande tools steeds beter.

Kennismaken met AI?

 
AI zorgt voor meer efficiëntie

Wat leveren al die AI-toepassingen ons nu op? Kort samengevat kunnen we stellen dat je met AI sneller, efficiënter en gerichter kunt werken. Door processen te optimaliseren en repetitieve tijdrovende taken uit te besteden aan AI, stijgt de productiviteit enorm. Stel je eens voor dat je je administratieve werkzaamheden kunt minimaliseren. Hoeveel tijd zou je overhouden? Niet voor niets worden in het bedrijfsleven AI-systemen opgezet om facturen te verwerken, agenda’s te beheren en zelfs om boekingen en schema’s automatisch te organiseren.

Data-analyse en inzichten

Nog een enorm voordeel van kunstmatige intelligentie: AI kan enorme hoeveelheden data verzamelen en analyseren én zinvolle inzichten genereren. Marketingprofessionals kunnen AI bijvoorbeeld inzetten voor  het voorspellen van klantgedrag, het analyseren van marktrends of het doen van strategische aanbevelingen. Met AI-algoritmen kunnen zo gepersonaliseerde campagnes worden ontwikkeld die klanten aantrekken en behouden.

Intelligente besluitvorming

In sectoren zoals finance en logistiek kan AI helpen bij het nemen van beter geïnformeerde beslissingen. Bijvoorbeeld door met AI-technieken de marktanalyse te verbeteren, risico’s in te schatten en optimale portefeuillebeheerstrategieën te ontwikkelen. In de logistieke sector kunnen AI-oplossingen helpen bij het optimaliseren van de supply chain en het verbeteren van de operationele efficiëntie.

Verdwijnt mijn baan door AI?

De ontwikkelingen gaan dus razendsnel. Wat betekent dit voor jouw baan? Moet je je zorgen maken dat AI je werk gaat overnemen? Het antwoord op die vraag is niet zo eenvoudig. Ja, er zullen functies verdwijnen door AI. Tegelijkertijd zullen er ook veel nieuwe functies bijkomen, waarbij jij als mens gebruikmaakt van de kracht van AI. Daarnaast blijven jouw typisch menselijke eigenschappen en kwaliteiten nodig. Kwaliteiten als empathie, creativiteit, leiderschap en beoordelingsvermogen zijn dan ook belangrijker dan ooit. Ons werk zal dus niet zomaar volledig worden overgenomen. Wel zal het ingrijpend veranderen. Ben jij er klaar voor?

Zo pas je je aan

Het mag duidelijk zijn: het is essentieel om jezelf aan te passen aan deze nieuwe technologieën. Door AI te leren begrijpen en gebruiken, vergroot je je inzetbaarheid en sta je sterker op de arbeidsmarkt van vandaag én morgen. Of je nu een eerste kennismaking met AI zoekt, of wilt doorgroeien naar een rol als AI-specialist, start nú met jouw AI-opleiding.