De opleiding bestaat uit de volgende modules:
Psychopathologie Kinderen en jeugd
In dit onderdeel van de opleiding doe je kennis op van psychopathologie, ontwikkelingsstoornissen en het kwalificatiesysteem DSM-I. Hierbij leer je je kennis toe te passen bij het diagnosticeren van cases.
Neuropsychologie Kinderen en jeugd
In dit deel is er aandacht voor de neuropsychologische functies. Je doet kennis op van de lokalisatie van de neuropsychologische functies in de hersenen en leert alles over de stoornissen die kunnen optreden en komt erachter hoe deze veroorzaakt kunnen worden. Ook doe je kennis op van de aantasting van functies van de hand en het herstelvermogen van de hersenen.
Pedagogiek Kinderen en jeugd
Diverse theorieën en verschillende stromingen binnen het onderwijs worden besproken (Montessori, Jenaplan, Iederwijs) en er is aandacht voor de systeemtheorie en het systeemgericht denken. Daarnaast doe je kennis op van mogelijke interventies in de opvoeding, moderne gezinsvormen en de invloed van het gezin op de ontwikkeling van het kind.
Hechting
Je doet kennis op van het proces van hechting en krijgt inzicht in de problemen die kunnen optreden als gevolg van onveilige hechting. Verder leer je alles over de invloed van hechting op de persoonlijke en sociale ontwikkeling en kom je erachter welke interventies ingezet kunnen worden bij een verstoorde hechting bij (adoptie)kinderen.
Diagnostiek Kinderen en jeugd
Dit onderdeel behandelt de meest gangbare tests binnen het werkveld kinderen en jeugd. Je leert welke testmethodes er zijn en komt erachter wat ze precies meten. Je doet kennis en ervaring op met betrekking tot het testen van de doelgroep en oefent met testinstructie, testafname en testverwerking.
Gespreksvoering en rapportage Kinderen en jeugd
In dit laatste onderdeel van de opleiding doe je kennis en ervaring op op het gebied van gespreksvoering en rapportage. Daarnaast leer je alles over modellen en technieken die specifiek zijn voor het werkveld op het gebied van diagnostiek, advies en behandeling.