De opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:
Internationale economie
Als eerste komen de redenen van ontstaan van internationale handel en de verschillende opvattingen die wereldwijd voorkomen met betrekking tot het voeren van handel aan bod. Ook het verschil tussen internationaal, nationaal en regionaal zakendoen en wat de invloed van multinationale ondernemingen op samenlevingen is, komt aan bod.
Het internationale speelveld
Bewustzijn van het internationale speelveld is noodzakelijk om tot een goed begrip te komen van de complexiteit van internationaal ondernemen. In dit onderdeel aandacht voor de samenhang tussen verschillende nationale economieën en de gevolgen daarvan voor een individuele organisatie. Ook het Nederlandse handelsbeleid en de verschillende internationale handelsblokken en hun invloed komen aan bod. Net als de invloed die politieke stromingen en economisch beleid hebben op de beleidsvoering van een organisatie. Verder gaan we in op de relatie tussen technologische factoren en de ontwikkelingen op het gebied van internationale handel en de eisen die de maatschappelijke omgeving aan de internationaal actieve onderneming stelt
Het strategisch internationaal ondernemingsbeleid
Dit onderdeel is meer gericht op de internationaliserende organisatie zelf. Waarom wordt de keuze gemaakt om te internationaliseren, welke eisen stelt dit aan de onderneming en welke strategie-opties en concurrentiestrategieën heeft een dergelijke onderneming tot haar beschikking. Kortom, hoe ziet het strategie-ontwerpproces eruit. Het formuleren van een strategie voor een internationale organisatie en de inspanningen die een organisatie moet doen om internationaal succesvol te kunnen zijn, komen aan bod. Net als internationale concurrentiestrategieën en expansievormen.
Internationale omgevingsanalyse
Als een bedrijf overweegt in andere landen actief te worden, is er een grondig onderzoek nodig naar de kansen en bedreigingen van de nieuwe markt. In dit onderdeel wordt het analyseren van een nieuwe markt en het beoordelen van die markt op haar attractiviteit behandeld. Ook de juridische gevolgen en de internationale wet- en regelgeving komen hierbij aan bod. Net als het gestructureerd in kaart brengen van de resultaten van de analyse.
Vormgeven van het operationeel internationaal ondernemingsbeleid
Na het maken van een analyse is een onderneming toe aan het bepalen van het operationele beleid. Per functioneel gebied wordt specifiek aandacht besteed aan de aspecten die in het internationaal ondernemen extra aandacht behoeven. We behandelen het vertalen van de strategische uitgangspunten naar beleid op het gebied van financiën, marketing, HR en logistiek. Ook komen de voorwaarden en beperkingen voor import en export aan bod. Net als de wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht, fiscaal recht en ondernemingsrecht.
Cultuur
Het laten slagen van de internationale ambities van een onderneming is sterk afhankelijk van intercultureel management. Vandaar dat cultuur een eigen onderdeel vormt. Aandacht voor en kennis van culturele dimensies is van belang door het hele planningsproces heen. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het beschrijven en toepassen van de belangrijkste dimensies van een cultuur. Net als aan het signaleren en oplossen van organisatorische problemen die voortvloeien uit culturele verschillen.
Internationale planning en implementatie
In dit onderdeel komt het concreet invullen van de stappen van het internationale ondernemingsplanningsproces aan bod. Ook de planning en control cyclus wordt behandeld en het definiëren en evalueren van internationale doelstellingen.