Inhoud van de opleiding HBO-programma Corporate identity and branding
De opleiding gaat uitgebreid in op de waarde van een sterke reputatie. Je leert over identiteit en imago van een organisatie, het creëren van de gewenste identiteit en het laden hiervan door middel van branding. Na afronding ben je in staat de identiteit en het imago van een organisatie te analyseren en deze strategisch en tactisch te beïnvloeden. Daarbij maak je gebruik van veelgebruikte modellen en technieken zoals de gap-analyse, het linkage-model van Grunig en Hunt en het 7-stappenplan van Van Riel. Ook kun je een beleid ontwikkelen voor de (door)ontwikkeling of stretching van een merk. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van brandextensie, lijnextensie of joint promotie, of van een van de ontwikkelingsstrategieën van Boer.
De opleiding omvat de volgende modules.
Identiteit en imago
In deze module verwerf je conceptuele vaardigheden met betrekking tot het analyseren van de begrippen identiteit en imago, waardoor je enerzijds adviezen kunt geven in reputatiemanagement van een organisatie (bijvoorbeeld d.m.v. een gap-analyse) en anderzijds een basis van een gewenst imago kunt creëren door middel van een sustainable corporate story. Je kunt hierdoor optreden als gesprekspartner van opdrachtgevers ten aanzien van communicatiegerichte werkzaamheden.
Brand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
In de module komen drie gangbare modellen aan bod: Merk-Wijzer, het Brand-BASICS-model en het Customer brand journey-model. Ook besteedt de module uitgebreid aandacht aan het analyseren van merken, het relateren hiervan aan het gevoerde merkbeleid en het doen van voorstellen om wijzigingen in de branding van een merk aan te brengen. Ook is er aandacht voor de rol van gesprekspartner voor merkverantwoordelijken in organisaties.