Inhoud van de opleiding HBO-programma Corporate en overheidscommunicatie
Dit korte HBO-programma bevat de module 'Corporate en overheidscommunicatie' uit een erkende bacheloropleiding. Je leert in deze opleiding over de samenhang tussen organisatie, stakeholders en communicatiemiddelen en -boodschappen. Onderwerpen die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld organisatie-elementen (visie, structuur, cultuur, doelen, strategie, leiderschapsstijl), het communicatieplan, planning en implementatie (contentcreatie).
Na afronding van de module:
- ken je het belang van onderlinge afstemming van de organisatie-elementen visie, structuur, cultuur, leiderschapsstijl, doelen en USP's
- kun je een zinvolle keuze in communicatiemiddelen, media en boodschappen maken, waarbij je gebruikmaakt van het Funderingsmodel voor communicatie
- ben je in staat om aan de hand van de CI-mix de relatie te leggen tussen identiteit en imago en de consequenties van operationeel-tactische keuzes te benoemen voor het imago van de organisatie
- kun je op basis van een analyse van trends en issues het krachtenveld beschrijven dat belangrijk is voor de aanpak van een communicatievraagstuk van de organisatie
- kun je vorm en inhoud van middelen/media beoordelen en de juiste keuze maken
- kun je onderbouwen welke communicatiemiddelen en media geschikt zijn voor de organisatie- en communicatiedoelen van de organisatie.
- kun je aangeven wat voor de uitvoering van de communicatiestrategie nodig is aan middelen, tijd en expertise, op basis van het omgevingscanvas en het communicatieplan.