Meer over de inhoud
De cursus Professioneel kindercoach bestaat uit vijf modules:
Wat is kindercoaching?
In dit eerste deel van de cursus maak je kennis met kindercoaching in het algemeen. Na afloop van de module heb je kennis van de basisprincipes en vaardigheden van kindercoaching. Zo ken je de uitgangspunten en ben je op de hoogte van de gangbare werkwijzen binnen kindercoaching.
Ontwikkeling van het kind en adolescenten
In dit onderdeel leer je alles over de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 16 jaar. De baby- en peutertijd komt aan bod, evenals de basisschoolleeftijd tot acht jaar. Ook de (pre)puberteit en adolescentie worden niet overgeslagen. Per ontwikkelingsfase leer je wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn betreffende innerlijke beleving en uiterlijke kenmerken van het kind. Daarnaast doe je kennis op van invloedrijke theorieën en ontwikkelingsschema’s binnen de ontwikkelingspsychologie. Onder meer de theorieën van wetenschappers als Pavlov, Jung en Freud komen aan bod. Tot slot besteedt deze module ook nog aandacht aan de ontwikkeling van het kind in deze tijd. Waar krijgt het kind van nu binnen het opgroeien zoal mee te maken en welke invloed heeft dit op de ontwikkeling van het kind?
Spel binnen kindercoaching
In deze module van de cursus leer je alles over de functie van spel binnen kindercoaching. Je leert welke verschillende spellen er zijn en komt alles te weten van de diverse werkwijzen die worden toegepast binnen kindercoaching.
Kinderen en gedragsproblemen
In dit onderdeel leer je hoe je als coach kinderen en hun ouders professioneel en oplossingsgericht kunt begeleiden. Je krijgt inzicht in het gedrag van kinderen en komt erachter welke mogelijke moeilijkheden schuilgaan achter ‘lastig’ gedrag. Na afloop van dit onderdeel ben je in staat om voor ouders en kinderen een vertaling te maken van ‘lastig’ gedrag naar kwaliteiten van het kind die daaronder verscholen liggen.
In de praktijk: een kindercoachingstraject
In dit laatste onderdeel wordt ingegaan op de praktische zaken die komen kijken bij een kindercoachingtraject. Onder meer de volgende onderwerpen komen aan bod: (non)-verbale communicatie, het intakegesprek, een kindercoachsessie, signaleren, doorverwijzen, de meldcode en de kracht van de helpende gedachte komen aan b