Inhoud van de cursus Management in zorg en welzijn
De opleiding Management in zorg en welzijn richt zich vooral op het ontwikkelen van competenties en behandelt alle essentiële aspecten uit de praktijk van een middenmanager in de zorg voor nu en in de toekomst. De volgende vijf onderdelen komen aan bod:
Effectief leiderschap
In dit deel doe je kennis en vaardigheden op voor de middenmanager van nu en in de toekomst. Je leert meer over persoonlijk leiderschap, effectief leiderschap en visie op leiderschap. Ook het onderwerp vakmanschap komt aan bod, net als de verschillende rollen die je als manager in de zorg moet kunnen invullen. Het laatste onderwerp dat in dit deel aan bod komt, is talentontwikkeling. Je sluit dit onderdeel af met het maken van een persoonlijk ontwikkelplan.
Managementtaken in zorg en welzijn
In het tweede deel komt allereerst het onderwerp bedrijfsvoering aan bod. Je leert onder andere meer over ondersteunende processen, financieel management en communicatie. Ook de taken van de manager krijgen uitgebreid de aandacht, met bijbehorende thema’s als aandacht voor leer- en werkklimaat, versterken van opleiding, ontwikkeling en visie, missie en strategie. Het laatste onderwerp dat aan bod komt in dit deel is kwaliteitszorg en dan met name het inrichten en verbeteren van zorgprocessen op basis van ‘Lean management principes’.
Organisatie, innovatie en verandermanagement in zorg en welzijn
Het (bege)leiden van een team vereist goede organisatorische vaardigheden van de manager. In dit onderdeel komt daarom dit onderwerp aan bod, gericht op de zorg. Je leert over de sociale kaart van Nederland, ontwikkelingen in en de veranderende visie op de gezondheidszorg en de maatschappelijke inbedding. Ook de onderwerpen innovatie en transitie en research & development worden behandeld. Dit deel van de opleiding gaat daarnaast uitgebreid in op verandermanagement en informatievoorziening.
Oplossingsgericht werken in zorg en welzijn
In dit deel ga je aan je slag met oplossingsgericht werken (OW). Naast de basisprincipes komen de praktijkgerichte theoriemodellen ‘4SFC’ en ‘de zevenstappendans’ aan bod. Ook het onderwerp patiëntgerichtheid wordt uitgebreid behandeld. De opdrachten die horen bij dit onderdeel zijn reflectief en behandelen de vragen: “Wat kan ik betekenen voor mijn team?” en “Wat kan ik betekenen voor mijn patiënt/cliënt?”.
Coaching van zelfsturende teams
In het laatste onderdeel richt je je op bevordering van zelfsturing in een team. Je leert meer over de onderwerpen teamdynamica en conflicthantering. Ook leer je hoe je als manager kunt fungeren als coach voor een team. Je krijgt hiervoor meerdere praktische handvatten aangereikt, onder andere tijdens de praktijkdag die hoort bij dit onderdeel. Als laatste komt het onderwerp zelforganisatie aan bod. Dit onderdeel wordt afgesloten met een eindopdracht.